NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
نَصْرُ بْنُ
عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ عَنْ
عِيسَى بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ
رَجُلٌ مِنْ
الْأَنْصَارِ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
دَعَا
بِإِدَاوَةٍ
يَوْمَ
أُحُدٍ
فَقَالَ
اخْنِثْ فَمَ
الْإِدَاوَةِ
ثُمَّ شَرِبَ
مِنْ فِيهَا
Ensar'danbir kişi olan İsab.
Adillah (r.a)'ın babasından rivayet olunduğuna göre;
Nebi (s.a.v.) Uhud
(savaşı) günü bir su tulumu istemiş, (tulum gelince onu getiren kişiye):
"(Bu) tulumun,
ağzını dışarıya kıvır" demiş, (bu isteği yerine getirildikten) sonra kabın
ağzından su içmiştir.
İzah:
Tirmizî, eşribe; Ahmed
b. Hanbel, VI, 161.
Görülüyor ki, bu babda
gelen hadislerin bir kısmı su tulumlarının ağızlarım dışarıya kıvırarak içmenin
yasak olduğunu bildirirken, bir kısmı da caiz olduğunu bildirmektedir.
Hattâbî'nin açıklamasına
göre, tulumlarda bulunan içecekleri bu şekilde ağızlarını kıvırıverip de
içmenin yasaklanmasının iki sebebi vardır:
1- Tulumların ağzı
geniş olduğundan mutlaka oradan içilen şey içen kimsenin üzerine dökülerek o
kimsenin üzerini ıslatır.
2- Tulumların ağzını
temizlemek kolay olmadığından içindekilerin bu şekilde içilmesi halinde,
zamanla orada oluşan pislikler içen kimsenin ağzına gider. Bu bakımdan
tulumlardan bu ş kilde su içmeyi âdet haline getirmek son derece tehlikelidir.
2719 numaralı hadis-i
şerifin şerhinde açıkladığımız gibi, bu yasak kapların içerisinde zararlı
maddelerin ya da haşeratın bulunması ihtimaliyle de ilgili olabilir.
Nitekim bir hadis-i
şerifte açıklandığına göre; "Hz. Nebi, kaplardan bu şekilde su içmeyi
yasakladıktan sonra bir adam geceleyin kalkıp bir tulumun ağzını dışarıya
kıvırarak su içmiş de tulumun ağzından bir yılan çıkıp adamın üstüne
düşmüş."[İbn Mâce, eşribe]
Hattâbî, 3721 numaralı
hadisi açıklarken, bu hadisle 3720 numaralı hadisin arasını şöyle te'lif
etmiştir:
1- Bu mevzuda gelen
hadislerden, su tulumlarından bu şekilde su içmeyi yasaklayan hadisler büyük
tulumlardan su içmekle; ruhsat veren hadislerse küçük tulumlardan su içmekle
ilgili olabilir.
2- Yasaklayıcı
hadisler, insanların tulumlardaki suyu bu şekilde içmeye mecbur olmadıkları
hallere ait; ruhsat verici hadisler ise buna mecbur kaldıkları hallere ait
olabilir.
3- Yasaklayıcı
hadisler, tulumlardan bu şekilde su içmeyi âdet haline getirmekle; ruhsat
verdiği hadislerde suyu bu şekilde içmeyi âdet haline getirmeksizin arasıra
içmekle ilgili olabilir.